Förlossningsberättelse !

Det började den 8e juni med att jag fick värkar, Jag och mamma hade vart ute och gått en lång promenad och när jag kom hem så började det komma smärtsamma oregelbundna värkar, ont gjorde det men jag vågade ändå inte hoppas på för mycket med tanke på att jag hade fått falska alarm innan. Men värkarna höll i sig hela natten och det blev inte mycket sömn för mig alls den natten. Värkarna började sen på natten komma mellan 8-10 min mellanrum. Jag fick ligga uppe i soffan hela natten för de gjorde verkligen ont.
Dagen efter den 9e juni så avtog värkarna lite på dagen och jag försökte passa på att sova lite, Linus ringde in till danderyd ändå och frågade lite om värkarna och dom sa åt mig att även om värkarna skulle avta så kunde dom komma tillbaka så det var vikitgt att jag skulle försöka sova, men jag kanske sov 1 timme på dagen och resten av dagen ville jag göra annat.
Men hon hade rätt, värkarna kom tillbaka och dom gjorde ondare än dagen innan, och kom mer intensivt, så mellan 6 minuters mellanrum kom dom, på eftermiddagen. Men jag såg bort det och jag o Linus lagade fläskfile och tänkte ha en mysmiddag ändå, haha, och Mamma blev helt galen hon ville att vi skulle åka in på en gång. Men när vi ringde in så fick vi ändå inte komma ännu. Den natten var inte rolig alls, Jag försökte gå och lägga mig men det gick inte så det blev soffan igen, och när klockan blev 03.00 så kom värkarna med 4-5 min mellanrum. 
Och vid typ 05.00 så väckte jag Linus och sa att jag ville åka in, då kom dom hela tidn tyckte jag, min slempropp gick då också, men inget vatten. Linus fick ringa in igen och han sa att jag hade värkar med ungefär 3 min imellan men hon gav oss rådet att jag skulle lägga mig i ett bad lite. Så det gjorde jag. Men det hjälpte ingenting, smärtan fanns kvar så vi försökte få i oss lite frukost och sen ringde vi in igen och då fick vi komma. 

Jag trodde ändå inte att vi skulle få stanna där, men jag tog ändå chansen och åkte in. 
När vi kom in så satt dom på mig ett band på magen så dom skulle mäta mina värkar. Men maskinen visade inte väldigt mycket men hon undersökte mig då och det visade sig att jag var öppen 6 cm. 
Så vi fick till svar av henne " du ska ingenstans, du är öppen 6 cm, du ska föda barn"
Och om jag blev paff, haha även om jag hade haft värkar så trodde jag att jag förmodligen hade överdrivit eller något.

Så vi blev kvar, vi kom in 07.00 och 07.55 så satt hon akupunktur nålar på mig och jag fick gå in i duschen igen, men det hjälpte inte så då fick jag testa lustgasen lite, vilket var huur roligt som helst hehe, jag började as garva på en gång och den släppte jag inte i första taget.

Vid 09.35 så hade jag öppnat mig 1 cm till så då var jag öppen i 7 cm. Så det gick ändå långsamt, Och en timme efter det så får dom göra så att mitt fostervatten går, eftersom det inte gick utav sig själv.

Efter de så fick jag sitta på en boll och gunga lite, med lustgasen hårt i min hand. :)
Men när klockan blen 11.55 så tyckte jag att smärtan var olidlig så jag bad om bedövning, Min barnmorska började prata om olika alternativ och sen så beslutade vi att vi skulle testa något som heter kvaddlar, Vilket jag aldrig någonsin kommer göra om. Dom kallade det för getingstick, Dom sprutade alltså in sterilt vatten med massa nålar i magen vilket gjorde så ont så det var helt sjukt. Tanken med den bedövningen var att den smärtan skulle ta bort tankarna på förlossningsvärkarna, men det fungerade inte på mig. Jag såg de bara som ytterligare en smärta. Så vid 12.15  så fick jag epidural spruta, vilket var en underbar känsla. Äntligen någonting som fungerade.

Det gick fortfarande långsamt och 13.10 så gav dom mig dropp som skulle snabba på processen lite.

Vid 14.00 så slutade våran underbara barnmorska sitt pass så vi fick två andra, som tack å lov var lika underbara, Så bättre personal skulle jag inte kunnat fått.

14.48 så var jag tvungen att gå och försöka kissa vilket var en omöjlighet, det gick verkligen inte, och jag kommer ihåg att jag ringde mamma när jag satt på toaletten och hon sa åt mig att sätta på vatten och massa saker men de gick inte haha så dom var tvungen att sätta kateter på mig, för att tömma mig som dom sen satt ut, Jag vägrade först, kateter lät så läskigt. Men med lustgasen så gick det bra, efter några sug i den så fråga om om jag var redo och dom fick till svar " ja ja gör vad ni vill" med ett litet fniss, hehe. Lustgasen hjälpte verkligen till allt. :P

När klockan blivit 17.07 så började mina krystvärkar. Jag trodde att jag behövde gå på toaletten hela tiden men barnmorskan sa till mig att de kunde kännas så men att nu var det dags. Vilket jag hade svårt att tro på även fast min kropp krysta av sig själv.
Men då började det, jag fick först ligga lite halvt på sidan då hon höll upp mitt ben och jag försökte krysta men jag fick så ont i benet hela tiden så jag fick sen ställa mig på alla fyra vilket inte fungerade alls för mig.

Så vid 17.37 så fick jag lägga mig i en  sittande kortbädd som dom kallar det och där krystade jag på för fullt, och ut kom våran lilla flicka vid 17.51.  Hon vägde 4660 och var 53 cm lång, så det var en stor tjej.
Hon kom ut lite på sniskan så hon hade en jätte bula i huvudet och lite feber.

Jag däremot började blöda jätte mycket och barnmorskan skulle försöka sy ihop mig men hon fick inte stopp på blödningen. Jag fick då åka iväg på operation. Dom sa att operationen kanske skulle ta en timme, vilket det inte gjorde. Vet inte exakt hur lång tid det tog, men iallafall 2-3 timmar, och sen blev jag uppkörd på uppvak, där hade dom också sagt att jag bara skulle ligga i någon timme men jag fick ligga kvar hela natten. Dom hade lagt in tamponader i mig och jag fick också feber. Vid 06.00 så fick jag komma tillbaka till Linus och Amanda igen.
Så det blev en tuff natt för mig.

Jag hann kanske träffa Amanda i en timme innan dom körde iväg mig och sen fick jag inte se henne på ett helt dygn.

Men även fast det blev som det blev så tyckte jag att själva förslossningen gick bra, Under värk arbetet hade jag jätte roligt med Linus och Lustgasen haha, och krystningsskedet gick bättre än vad jag trodde. 
Det var efteråt som var lite jobbigt men jag skulle göra om allt igen utan tvekan, för det var verkligen den bästa dagen i mitt liv. 


 





Kommentarer
Postat av: Linnea

Då ska jag se fram emot lustgas när jag får barn:) vilket är om tusen år känns det som=P hehe

2010-06-25 @ 11:28:23
Postat av: Angelica

Aa de tycker ja att du ska haha :D

2010-06-26 @ 16:18:11
URL: http://angelicastafen.blogg.se/
Postat av: Ruth

Haha, gillade det översta kortet, klockrent! ;D

2010-06-27 @ 16:27:23
Postat av: Angelica

Haha :D

2010-06-27 @ 20:00:34
URL: http://angelicastafen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0